Ciśnienie w oponach

Wstecz
2013-01-12 13:06:48

Właściwe ciśnienie w oponach przez część Kierowców traktowane jest po macoszemu. Dzieje się tak głównie ze względu na to, że nie zdają Oni sobie sprawy z tego, jak ważny jest to parametr dla bezpieczeństwa jazdy i kieszeni kierowcy. O ile o bezpieczeństwo należy dbać zawsze, o tyle kwestie ekonomiczne szczególnie zyskują na znaczeniu w tak trudnym okresie kryzysu gospodarczego...

Aby właściwie podejść do tematu, najpierw należy zastanowić się...
GDZIE ZDOBĘDĘ INFORMACJĘ NA TEMAT WŁAŚCIWEGO CIŚNIENIA DLA MOJEGO POJAZDU
Potencjalnych źródeł informacji jest wiele. Za najbardziej wartościowe uznajemy te, które pochodzą od producenta auta. Informację o właściwym ciśnieniu opon dla swojego modelu pojazdu powinniśmy znaleźć przynajmniej w jednym z poniższych miejsc:
- w instrukcji obsługi pojazdu
- na nalepce zlokalizowanej na klapce wlewu paliwa
- na nalepce zlokalizowanej przy drzwiach lub słupku przy drzwiach kierowcy bądź pasażera
- na nalepce wewnątrz schowka

Jeżeli z jakichś przyczyn w/w źródła informacji zawodzą, warto podeprzeć się np.wiedzą z wiarygodnych serwisów internetowych, bądź jeszcze lepiej konsultacją z dobrym serwisem oponiarskim. Producenci opon dostarczają do serwisów tabele zalecanych ciśnień do większości pojazdów, które poruszają się po naszych drogach.

Przy odczytywaniu właściwego poziomu ciśnienia, warto zwrócić uwagę na to, że podawana jest ona dla konkretnego rozmiaru opon. Zdarza się, że podobne ciśnienie zalecane jest np. dla opony 195/65R15, jak także opony 205/55R16, jednakże w wielu przypadkach zalecenia te mogą różnić się od siebie. Warte podkreślenia jest też to, że ciśnienie podawane jest dla "zimnej" opony. Co oznacza to w praktyce? Jeśli wybieramy się w dłuższą trasę, nie warto kontrolować ciśnienia po przejechaniu znacznej części odcinka, gdyż przy kole napompowanym tradycyjnym powietrzem odczyt nawet z tego samego manometru da nam już zupełnie inny wynik. Jeśli w takiej sytuacji zdecydujemy się dopompowanie lub spuszczenie powietrza z koła, może mieć to dla nas negatywne skutki - np. następnego dnia po podróży znów wsiądziemy do auta, ale nie skontrolujemy ciśnienia na zimnej oponie i w konsekwencji będziemy użytkować auto na niewłaściwym ciśnieniu. Należy zatem pamiętać, aby ciśnienie skontrolować przed każdym dłuższym wyjazdem.

W zaleceniach dotyczących ciśnienia dla konkretnego rozmiaru opon występują dwie wartości ciśnienia na każdą z osi. Jedna wartość dotyczy tradycyjnej eksploatacji na standardowej ( z reguły wyznaczona jest obrazkiem trzech osób i małego bagażu ), druga zaś dotyczy znacznego lub pełnego obciążenia ( zwykle obrazek pięciu osób i trzech bagaży ). Bardzo ważne jest to, aby ciśnienie na obu kołach jednej osi było jednakowe. Nawet nieznaczne różnice mogą powodować efekt ściągania pojazdu na prawą lub lewą stronę.

Ogólna wiedza o samochodach pozwala na dostosowania zalecanego ciśnienia do własnych potrzeb. Jeżeli auto jeździ po mieście, delikatnie niższe ciśnienie poprawi komfort jazdy po dziurach, zaś w przypadku dłuższej autostradowej jazdy z wyższą prędkością delikatnie wyższe ciśnienie pozwoli na zmniejszenie oporów toczenia. Należy jednak radykalnie przestrzegać dopuszczalnego przedziału +/- 10% i mieć świadomość, że zmiana ciśnienia może wpłynąć na łatwiejsze uszkodzenie opony np. przecięciem bocznym. Ewentualna decyzja o zmianie ciśnienia jest zatem odpowiedzialna i wymaga wyjątkowej dyscypliny Kierowcy.

Już wiemy, jakie ma być, ale...
JAK CZĘSTO KONTROLOWAĆ CIŚNIENIE?
Poziom ciśnienia w oponach powinniśmy sprawdzać nie rzadziej niż raz w miesiącu, jednakże im więcej podróżujemy tym bardziej powinniśmy przywiązywać do tego większą wagę i zwiększać systematykę tej czynności. Ważne jest to, aby pomiarów dokonywać w sprawdzonych miejscach na sprzęcie dobrej jakości, systematycznie kalibrowanym. To, z czym może spotkać się Kierowca, doświadczyliśmy na własnej skórze. Dokonując kontroli ciśnienia w jednym mieście na kilku stacjach paliw, mieliśmy różne odczyty wartości ciśnienia. Wynika to z tego, że dla stacji paliw, kwestia kontroli ciśnienia jest "dodatkową atrakcją", dlatego też właśnie szczególnie polecamy wizyty w dobrych serwisach wulkanizacyjnych, dla których odpowiednie ciśnienie w Państwa jest "całym życiem". Ostrzegamy także przed dokonywaniem kontroli "na oko".  Jest ona szczególnie zawodna przy oponach niskoprofilowych oraz w tych autach, w których jednakowe ciśnienie zalecane jest na obie osie pojazdu ( wówczas przód auta dociążony silnikiem, sprawia wrażenie, że "siedzi mocniej", niż lżejszy tył pojazdu).

Kurczę, ale...
DLACZEGO CIŚNIENIE W KOLE SIĘ ZMIENIA?
Wiele osób może zadawać sobie takie pytanie. Przecież koło zostało napompowanie w momencie montażu w serwisie. Wszystko się zgadza, ale w każdym w pełni sprawnym kole, ciśnienie w oponach napompowanych tradycyjnym powietrzem zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej oraz rozgrzania samego koła spowodowanego dłuższą jazdą. Dobrze jest zatem, jeśli kontroli ciśnienia nie dokonujemy po dłuższej trasie lub np. po dłuższym postoju auta w mocno nasłonecznionym miejscu.
Przyczyną systematycznej utraty ciśnienia mogą być także potencjalne uszkodzenia mechaniczne koła, wśród których najpopularniejsze to: niewielkie uszkodzenia koła gwoździem, nieszczelność wentyla lub zaworu, nieszczelność felgi ( spowodowana np. korozją ). Jeśli zatem widzimy, że ciśnienie w kole spada nam systematycznie, warto udać się z tematem do specjalistycznego warsztatu, aby skontrolować stan rzeczy.

Tyle zachodu, zasad, reguł..
A PO CO WŁAŚCIWIE DBAĆ O CIŚNIENIE?
Opony są jedynym elementem, który łączy pojazd z drogą. Właściwe ciśnienie w oponach, odwdzięcza się Kierowcy w kilku płaszczyznach:
- wpływa na bezpieczeństwo i stabilność prowadzenia pojazdu ( proszę spojrzeć na rysunek, jak zmienia się powierzchnia styku opony z podłożem w zależności od ciśnienia ).
- skraca drogę hamowania
- wydłuża żywotność opony poprzez jej równomierne zużywanie się ( np. w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia szybciej zużywa się centralna część opony, zaś w przypadku zbyt niskiego ciśnienia, nierównomiernie zużywają się boki opony )
- zoptymalizowane opory toczenia wpływają na zmniejszenie spalania pojazdu

Bardzo bym chciał, ale brakuje mi czasu...
CZY MOŻNA SOBIE UŁATWIĆ ŻYCIE?
Niestety, kwestii kontroli ciśnienia w oponach nie można obejść. Znacznym ułatwieniem dla Kierowców są montowane coraz częściej w autach czujniki kontroli ciśnienia opon, ale i one potrafią być zawodne. Dla bezpieczeństwa i ekonomii jazdy warto zdecydować się na napompowanie koła azotem, który jest mniej poddatny od powietrza na zmiany temperatury otoczenia i wolniej niż powietrze wydostaje się z koła.