Objaśnienia parametrów Wstecz

Wraz z początkiem listopada 2012 roku, na terenie Unii Europejskiej zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące etykietowania opon. Ujednolicona dla wszystkich producentów ogumienia etykieta będzie zawierała wyniki badania konkretnej opony pod względem trzech parametrów - oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni oraz generowanego hałasu zewnętrznego.

Zanim jednak powierzymy swój los parametrom, warto uświadomić sobie, jak niewiele mówią one o oponach. Wartości eksploatacyjnej opony nie da rady ograniczyć do trzech parametrów. Opona jest tym element samochodu, który w codziennej eksploatacji narażony jest na niezliczoną ilość czynników zewnętrznych. Drugą rzeczą, która podważa w pewnej częsci wartość informacyjną nowych przepisów jest fakt, że to producenci opon sami badają swoje opony i mogą w tych badaniach pośrednio "podkręcać" osiągane wyniki np. poprzez zmiany temperatury otoczenia testu, na takie, w których lepsze właściwości będzie wykazywać konkretna mieszanka ogumienia. Wiadomym jest fakt, że żaden kierowca nie ma wpływu na warunki atmosferyczne, w których przyjdzie mu jechać samochodem. 

Poniżej przedstawiamy opis poszczególnych parametrów etykietowych.

Klasa energetyczna opony związana z oporami toczenia
Opór toczenia to siła działająca przeciwnie do kierunku jazdy opony. Pokonywanie oporów toczenia pochłania blisko 1/5 spalania paliwa. Im niższy opór toczenia, tym mniej energii zużywa opona - co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Wartości, które przyjmuje ten parametr - to wartości od A do G, z tym, że klasa energetyczna D pozostanie pusta, dla lepszego odgraniczenia opon charakteryzujących się niskimi oporami toczenia, od tych, które mają wyższe opory.
Test ten będzie odbywał się na odpowiednio skalibrowanych maszynach toczących, a jego wyniki będą wartościami wyrażonymi w kilogramach na tonę ( kg/t ). Poniżej prezentujemy podział na klasy efektywności energetycznej dla aut osobowych.
 
Klasa efektywności energetycznej

Współczynnik oporów toczenia RRC (kg/t) 

A RRC ≤ 6.5
B 6.6  ≤ RRC ≤ 7.7
C 7.8 ≤ RRC ≤ 9.0
D pusta
E 9.1 ≤ RRC ≤ 10.5
F 10.6 ≤ RRC ≤ 12.0
G RRC ≥ 12.1

Przyczepność na mokrej nawierzchni
Parametr ten oceniany jest na podstawie hamowania opony na mokrej nawierzchni. Klasę opony ocenia się poprzez porównanie wyniku hamowania badanej opony, do wyniku uzyskanego przez oponę referencyjną. Badanie to przeprowadzane jest w zakresie prędkości od 60 km/h do momentu wyhamowania do 20 km/h. Tego typu badanie daje wstępny pogląd na temat zachowania pojazdu na mokrej nawierzchni. Podobnie, jak w przypadku efektywności energetycznej, także i w przypadku przyczepności na mokrej nawierzchni, klasa D pozostanie pusta, by lepiej rozgraniczyć opony o lepszym wyniku testu przyczepności. Poniżej podział na klasy dotyczący opon osobowych.

Klasa zachowania na mokrej nawierzchni Przyczepności na mokrej nawierzchni względem opony referencyjnej
A ≥ 1,55
B 1,40 - 1,54
C 1,25 - 1,39
D pusta
E 1,1 - 1,24
F ≤ 1,09
G -

Poziom hałasu zewnętrznego
Naszym zdaniem, ten parametr będzie wzbudzał najwięcej kontrowersji, gdyż hałas zewnętrzny, generowany przez oponę nie jest tym samym, co hałas słyszalny w kabinie pojazdu. A to właśnie hałas wewnętrzny jest bardzo często najistotniejszym dla Kierowców, szczególnie podczas długich tras. Parametr ten jest zatem bardziej wyrazem realizacji polityki ochrony środowiska w ramach polityki UE, aniżeli krótkowzroczną troską o komfort podróżowania Użytkownika pojazdu. Paramter ten mierzony jest w decybelach ( dB ).


Etykietowanie opon jest pomysłem dobrym, lecz dyskusyjnym. Przede wszystkim etykieta informuje tylko o trzech parametrach opony, pomijając m.in. odporność na zjawisko aquaplaningu, stabilność prowadzenia pojazdu, zachowanie na suchej nawierzchni, hałas wewnętrzny, trwałość opony, zachowanie opony w warunkach zimowych. Przykłady pomijanych parametrów można mnożyć, dlatego też producenci opon podkreślają, że etykiety nie są substytutem dla fachowych testów opon, lecz wyłącznie ich uzupełnieniem. Uważamy, że im więcej Osób uświadomi sobie ten fakt szybciej, tym lepiej dla Wszystkich - zarówno dla producentów opon, bo nie będą musieli koncentrować się na optymalizacji wyłącznie trzech etykietowych parametrów ( co narazie, przy aktualnej technologii, prawdopodobnie odbywałoby się wyłącznie kosztem innych parametrów użytkowych ), jak także dla nas Kierowców - bo będziemy mogli jeździć na coraz to bezpieczeniejszych oponach.

Ważna informacja! Obowiązkowi etykietowanie nie podlegają opony: rajdowe, motocyklowe, bieżnikowane, z kolcami, zapasowe i dedykowane dla pojazdów zabytkowych.

Co równie ważne, to dane dotyczące wartości parametrów etykiet dotyczą opon produkowanych po drugiej połowie 2012 roku. Dla opon, których produkcja zakończyła się wcześniej, dane etykietowe podajemy tylko informacyjnie - aby jak najlepiej odwzorować ofertę producentów.